
شیشه ضد گلوله چیست ؟
شیشه ضد گلوله در نگاه اول کاملا شبیه به شیشه های معمولی است اما در عمل اینگونه نیست . شیشه های معمولی به محض اصابت فشنگ به آنها درهم می شکنند و خرد خواهند شد اما شیشه های ضد گلوله همانطور که از اسمشان پیداست از عبور گلوله جلوگیری می کنند . البته اسم صحیح این شیشه ها ، شیشه با مقاومت بالا می باشد چون هیچ گونه شیشه ضد گلوله ای در دنیا وجود ندارد . و اما چه چیزی باعث مقاومت آنها در برابر شلیک گلوله می شود ؟
تکنولوژی ساخت شیشه ضد گلوله
در تکنولوژی ساخت این شیشه ها روشهای مختلفی توسط شرکت های سازنده به کار گرفته می شود اما اصولا و به طور معمول این شیشه ها با استفاده از روشی به نام لایه لایه سازی یا به انگلیسی Lamination ساخته می شوند . به این صورت که از یک نوع پلاستیک سخت به نام پلی کربنات در عمل لایه سازی و بین لایه های شیشه استفاده می کنند . به همین دلیل معمولا شیشه ضد گلوله ضخیم تر از شیشه معمولی است .
 
.jpg)

عملکرد شیشه ضد گلوله
ضخامت این شیشه ها از ۷ میلی متر تا ۷۵ میلی متر متغیر است . وقتی که یک گلوله به آنها اصابت می کند از لایه های اولیه شیشه می گذرد اما لایه های پلی کربنات انرژی جنبشی گلوله را به شدت کاهش می دهد و به این دلیل گلوله توانایی عبور از لایه آخر را ندارد . مقاومت این نوع شیشه در برابر گلوله ارتباط مستقیم با ضخامت شیشه دارد . مسلما فشنگی که از یک کلاشینکف بیرون می آید قدرت و سرعت بیشتری از فشنگ یک کلت دارد ، پس برای امنیت در برابر فشنگ کلاشینکف احتیاج به شیشه ضخیم تری می باشد . با این حال هر شیشه ضد گلوله ای یک ظرفیت یا آستانه شکنندگی دارد . بعضی شیشه ها تا ۳ گلوله را در خود نگه می دارند اما چهارمین گلوله شیشه را خرد می کند .

ضمنا شیشه های ضد گلوله یک طرفه نیز وجود دارند ، به این معنی که فقظ از طرف بیرون ایمن هستند . ماشین ضد گلوله ای را فرض کنید . سرنشین آن می تواند از داخل به بیرون شلیک کند اما گلوله ای از بیرون وارد نمی شود . در فرآیند لایه گذاری این گونه شیشه ها از یک ورقه نازک و شکننده اما انعطاف پذیر استفاده می شود . در واقع این شیشه ها را طوری طراحی می کنند که فشنگی که از بیرون شلیک می شود بعد از برخورد با یک سطح بزرگ که وظیفه تلف کردن انرژی گلوله را دارد مواجه می شود اما از آن طرف این طور نیست .
خودروهای ضدگلوله چگونه ساخته میشوند؟
                            
  اگر فکر میکنید خودروهای ضدگلوله در جهان مخصوص سیاستمداران و دولتمردان است بد نیست بدانید سال گذشته تنها در درگیریهای مرتبط با مواد مخدر در مکزیک بیش از 15 هزار نفر کشته شدند که تعدادی از آنها سران باندهای مواد مخدر و تعدادی نیز از افسران پلیس و قضات بودند. این وضعیت کم و بیش در بسیاری از کشورهای جهان برقرار است و علاوه بر مسئولان کشورهای جهان افراد ثروتمند و با نفوذ نیز همواره در معرض تهدیدند. در چنین کشورهایی بازار خودروهای ضدگلوله داغ است و به همین دلیل شرکتهای مختلف اقدام به ضد گلوله کردن خودروها میکنند. یکی از این شرکتها، شرکت IAC آمریکا است که از سال 1993به این سو نزدیک به شش هزار خودرو را به خودروهای ضدگلوله تبدیل کرده است. بازار این شرکت آنقدر خوب است که به تازگی شعبهای هم در مکزیک تاسیس کرده است. در ادامه روند تبدیل یک خودروی معمولی به خودرویی ضدگلوله را در این شرکت مرور میکنیم.//       
                                   
در ابتدا لازم است مشتری به طور مشخص سطح حفاظت مورد نیاز خود را تعیین کند چرا که اقدامات انجام گرفته بر روی خودرو کاملاً وابسته به درخواست مشتری است. هر چند در این زمینه استانداردهای مختلفی وجود دارد اما کارشناسان خبره در محل حضور دارند تا به مشتری راهنماییهای لازم را در زمینه سطوح مختلف حفاظتی و البته هزینههای آن بدهند. به عنوان نمونه در درگیریهای خیابانی بین گروههای خلافکار اغلب از اسلحههای کمری، شات گانها و در نهایت سلاحهای خودکار سبک استفاده میشود و در این شرایط شاید نیازی به حفاظت در مقابل بمبهای دستی نباشد. در مقابل سیاستمداران باید در مقابل این نوع حمله نیز محافظت شوند. آنها در این زمینه با بررسی موارد مشابه میتوانند به درستی به خریدار راهنمایی بدهند.
در مرحله اول کار، تمامی بخشهای داخلی کابین را خارج میکنند که شامل رودریها، صندلیها، موکت کف، پوشش سقف، سیمکشیها و ... میشود تا خودرو آماده نصب بخشهای حفاظتی جدید باشد. البته در نهایت خودروی حاصله همچنان سطوح راحت و مورد درخواست خریدار را عرضه میکند و به همین دلیل بار دیگر تمام تجهیزات به جای خود بازمیگردند.
اکنون نوبت به آغاز فرآیند نصب پنلهای حفاظتی است. در این مرحله هر چند پیشنهاد ویژه شرکت IAC استفاده از پنلهای ویژه ساخت این شرکت است (که 60درصد سبکتر و 10 برابر قویتر از پنلهای رایج هستند) اما مشتری میتواند میان ساختارهای مختلف و یا ترکیبی از اینها یکی را انتخاب کند. غیر از Armormax که کامپوزیتی ساخته IAC  است، پنلهای ترکیبی Kevlar مشابه آنچه در بدنه هواپیماهای نظامی و جلیقههای ضدگلوله به کار میرود و یا ورقهای فولادی نیز قابل نصب است. پنلهای کولار قابلیت برش دارند و به همین دلیل تکههای مختلفی از آن را در بخشهای مختلف خودرو نصب میکنند که شامل بدنه، کف و حتی سقف خودرو میشود.
در ادامه نوبت به شیشهها میرسد که در خودروهای ضدگلوله یکی از مهمترین بخشها هستند. این شیشهها باید به گونهای باشند که در عین حال که مانع دید راننده و سرنشینان نمیشوند خواص ضدگلوله نیز داشته باشند. شرکتهای معدودی در جهان توانایی تولید شیشههای ضدگلوله استاندارد را دارند. این شیشهها پروسه لمینیت شدن را در فرآیند تولید به شکلی متفاوت با شیشههای عادی طی میکنند تا ساختار مقاومتری داشته باشند ضمن آنکه لایه محافظ میان آنها نیز توانایی بیشتری در جذب انرژی دارد. به این ترتیب شیشهای حاصل میشود که در صورت برخورد گلوله، با ترک خوردن در محل اطراف برخورد انرژی را مستهلک میکند و مانع از عبور گلوله میشود. در مورد این شیشهها بد نیست بدانید در صورت شلیک از داخل، گلوله از آنها عبور میکند تا سرنشینان خودرو بتوانند در مواقع لازم از خود دفاع کنند. ضخامت این شیشهها بین 7 میلیمتر تا 7 سانتیمتر بسته به محل نصب و سطح حفاظت متغیر است.
با افزودن بخشهای حفاظتی، وزن خودرو افزایش پیدا میکند و این افزایش وزن بسته به سطح حفاظتی میتواند تا بیش از یک تن هم برسد. موتور خودروهایی که به این منظور انتخاب میشوند اغلب توان کافی برای این افزایش وزن را دارند و تغییری در موتور خودرو انجام نمیشود اما معمولاً سیستم تعلیق نیاز به بازنگری و تقویت دارد تا بتوانند وزن زیادتر را به طور عادی و بدون بروز آسیب تحمل کند. از سوی دیگر افزودهشدن وزن به درها میتواند لولاهای آنها را تحت فشار قرار داده تا به مرور درها دچار افتادگی شوند. به این منظور در صورت نیاز لولای سومی به در اضافه میشود تا بتواند وزن اضافه شده را تحمل کند.
با پایان پروسه ضد گلوله کردن خودرو، تجهیزات جدا شده از خودرو به جای خود باز میگردند تا خودرو شکل اولیه خود را به دست آورد. این خودرو اکنون در مقابل حملات با سلاحهای گرم مقاوم است در صورت انفجار نارنجکهای دستی در زیر خودرو نیز سرنشینان آسیب نمیبینند.
خودروی حاصله شاید در ظاهر تفاوت چندانی با خودروهای معمولی نداشته باشد هر چند در زمان حرکت وزن اضافه اندکی شتابگیری آن را نسبت به خودروهای مشابهش کند میکند. اما این ظاهر کار است چرا که سپرهای خودرو پشت پوسته ظاهری زیبای خود سپری فولادی را پنهان کردهاند که به خودرو اجازه میدهد در صورت نیاز و گیر افتادن میان مهاجمان، با ضربه زدن به سایر خودروها، فرار کند بدون آنکه به شاسی خودرو آسیبی برسد. تایرها هم قابلیت حرکت بدون باد را دارند تا در صورت گلوله خوردن بتوانند با سرعت 80 کیلومتر در ساعت از محل فرار کنند.